Logo Universiteit Utrecht

Geschiedenis en didactiek

Lesmateriaal

Eerder of later? Een spel om historische gebeurtenissen te ordenen

Door:

Dit spel gaat om jaartallen. Al hoeven leerlingen steeds minder precies te weten in welk jaar iets plaatsvond, het is wel belangrijk dat leerlingen gevoel krijgen voor tijd. Er is niet voor niets gekozen voor historische tijdvakken in het geschiedenisonderwijs.

De leerlingen spelen in groepjes van 2 of meer leerlingen. Elke leerling krijgt 8 kaartjes die hij met de tekst naar boven voor zich neerlegt. De achterkant van de kaartjes blijft verborgen.

Om de beurt leggen de leerlingen een kaartje op de tafel. Ze proberen het kaartje in de op de tafel liggende reeks te leggen zodat de reeks klopt. Ze mogen de volgorde van de al liggende reeks niet veranderen. Als ze denken dat de reeks niet klopt als zij aan de beurt zijn, zeggen ze dat. Dan worden alle kaartjes omgedraaid. Klopt de reeks niet, dan krijgt de speler die het laatste kaartje heeft neergelegd twee nieuwe kaartjes. Klopt de reeks wel, dan krijgt de speler die dacht dat de reeks niet goed was twee kaartjes van de stapel. De speler die het eerst alle kaartjes kwijt is heeft gewonnen.

 

Met dank aan Ido Venhuizen voor de verbeteringen!

Hanneke-Banine-Eerder-Later – verbeterd

Hanneke-Banine-Eerder-Later – verbeterd

Een reactie to “Eerder of later? Een spel om historische gebeurtenissen te ordenen”

  1. Ido Venhuizen

    Voor de gebruikers: bij het spelen in de klas kwam een leering er trouwens achter dat er nog een dubbele in zit: de beurscrash van wall street zit er twee keer tussen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *