Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Spotprenten Tweede Wereldoorlog

Door:

Deze opdracht met spotprenten uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog sluit aan bij methoden, die de chronologie van de Tweede Wereldoorlog behandelen. Als bepaalde gebeurtenissen niet tot de behandelde stof behoren, kan de opdracht daarop aangepast worden.

De opdracht met een chronologievraag en bronvragen kan individueel of in tweetallen gemaakt worden. Met behulp van het antwoordmodel kunnen leerlingen elkaars antwoord eventueel. nakijken. Daar zou dan ook een punten honorering bij gemaakt kunnen worden. Doelen van de opdracht:

– Het toetsen van chronologische kennis over de Tweede Wereldoorlog.

– Het oefenen met de raadselachtige structuur van een chronologievraag (zoals in het CSE). Daarom is deze stapsgewijs geconstrueerd.

– Het oefenen in het “lezen” van spotprenten (over de Tweede Wereldoorlog).

– Het trainen in het formuleren van een antwoord met verwijzingen naar de beeldbron.

 

Ingrid Bruning – Spotprenten Tweede Wereldoorlog

3 reacties to “Spotprenten Tweede Wereldoorlog”

  1. krista harte

    Dank je Ingrid! Niet alleen het ordenen van de spotprenten, ook het herkennen van de personen en gebeurtenissen is mogelijk met deze werkvorm.

    Beantwoorden
  2. Natascha Hoogendijk

    Een bron van informatie, een bron van lesmateriaal dat net iets anders is dan het doorsneemateriaal, gemaakt door Ingrid Bruning. Mede voor een gerelateerd vak als Nederlands bruikbaar. Waar ook het onderwerp ‘spotprenten’ wordt behandeld, naast het begrijpend lezen en gebruiken van bronnen. Een welkome aanwinst.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.