Logo Universiteit Utrecht

Geschiedenis en didactiek

Schoolexamen 2020-2021

Virtual Tours als praktische opdracht [3/4 MAVO]

Hieronder twee virtual tours, gemaakt door Gijs Korenblik, die ingezet kunnen worden als online-opdrachten in plaats van het schoolexamen.

In deze virtual tours gaat de leerling aan de hand van bronnen historische vaardigheden trainen. De vragen zijn gebaseerd op het model van historisch redeneren van Tim Huijgen (2015), het model voor het leren van contextualiseren van Huijgen en Holthuis (2013) en het model van Aardema om historische foto’s te analyseren (2012). De eerste virtual tour is een battlefield-tour over de drie fronten van de Eerste Wereldoorlog. De tweede virtual tour gaat over de economische crisis in de Verenigde Staten. 

Gijs Korenblik – Battlefield tour Eerste Wereldoorlog vragenblad

Gijs Korenblik – Verdiepende les Crisis in Amerika vragenblad

Een reactie to “Virtual Tours als praktische opdracht [3/4 MAVO]”

  1. A.G.

    Helaas zijn de websites waar in de vragenbladen naar wordt verwezen niet meer beschikbaar. Hierdoor zijn deze opdrachten niet meer te gebruiken, vrees ik. Jammer, want ze leken me wel interessant.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *