Meesterproeven

Maril de Man: Multiperspectiviteit bij het lesgeven over slavernij

In dit ontwerponderzoek wordt het probleem van goed fout-denken over het slavernijverleden en de lage individuele aanspreekbaarheid in havo 4 aangepakt. Op praktische wijze is getracht een opdracht te ontwikkelen die multiperspectivistisch denken onder havo4-leerlingen te verbeteren. Er is gekozen voor een expertopdracht waarbij verschillende perspectieven aan de orde komen uit twee temporele kaders, namelijk uit het heden en het verleden. Deze expertopdracht is uitgevoerd en geëvalueerd op basis van de data uit de eindproducten van leerlingen die beoordeeld werden op basis van een rubric en feedback van leerlingen zelf.

Voor de meeste leerlingen heeft het uitvoeren van de opdracht inderdaad tot gevolg gehad dat ze de slavernij vanuit meerdere perspectieven kunnen bekijken. Dit valt te concluderen uit zowel de eindproducten als de feedback van leerlingen. De individuele aanspreekbaarheid is ook aanzienlijk verhoogd, aangezien elke leerling expert geworden is over zijn of haar eigen perspectief.

Maril de Man Vakdidactisch ontwerponderzoek – Multiperspectiviteit in lesgeven over slavernij