Logo Universiteit Utrecht

Geschiedenis en didactiek

Meesterproeven

Xanthe van der Horst: Vlog

Uit onderzoek over vlogs als werkvorm in de klas, is gebleken dat vlog een hoge
reflectieve waarde hebben. Leerlingen oefenen met reflecteren op zichzelf en op anderen.
Dat komt doordat leerlingen bij het maken van een vlog er niet onder uit kunnen om naar hun eigen werk te kijken. Een vlog wordt immers gemaakt om het aan anderen te laten zien. Dat betekent ook dat de gemaakte vlogs gezien worden door docenten of klasgenoten. Het geeft docenten de gelegenheid om leerlingen te laten oefenen met het evalueren van elkaars product. De onderzoeksvraag van Xanthe van der Horst: ‘Hoe evalueren leerlingen van 3VWO de educatieve historische vlogs van hun klasgenoten over de Eerste Wereldoorlog?’

XvdHorst_MeesterproefVD2def_3723429

Lessenserie Vlog

Opdracht vlog Eerste Wereldoorlog

Werkblad vlog WOI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Veiligheidsvraag (antispam) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.