Geschiedenis en Didactiek

Aanmelden workshops najaar 2024

Beste geschiedenisdocenten, 20 september en 18 oktober 2024 bieden we nieuwe workshops aan!

20 september 2024

Staatsinrichting & activerende didactiek (vmbo)

Staatsinrichting is een belangrijk onderdeel van het vak geschiedenis en staatsinrichting gl en tl. De gemengde en theoretische leerweg van het vmbo toetst deze kennis op het eindexamen. Met behulp van een interessante casus: ‘de Limburgse Kwestie’ (1866/1867), kan staatsinrichting levendig overgebracht worden op leerlingen. Dr. Jeroen Koch komt in deze workshop meer vertellen over deze spannende geschiedenis tussen Nederland, Frankrijk en Pruissen. Robert Kortus bespreekt de mogelijkheden van activerende didactiek. Hij is in 2023 afgestudeerd op staatsinrichting en hoe je doormiddel van activerende didactiek in de les hier mee aan de slag kunt gaan.  

Het Britse Rijk: bronnen, beelden en kaarten (havo)

Het Britse Rijk: bronnen, beelden en kaarten is een vernieuwde workshop over de historische context, met als doel om je kennis van de context uit te breiden en nieuwe didactiek te bespreken. Prof. dr. Jaap Verheul brengt zijn favoriete bronnen mee. Hij vertelt over de historische achtergrond van deze bronnen en hoe je ze moet interpreteren. Mike Tuithof gaat daarna met je aan de slag om opdrachten bij deze bronnen te maken. Het belooft een leerzame en luchtige workshop te worden met interessante feitjes en mooie bronmateriaal.

Steden en burgers (vwo en geïnteresseerden in de Middeleeuwen)

De Middeleeuwen. Het tijdvak van monniken, ridders en kastelen. Gelukkig heeft het tijdvak nog veel meer te bieden dan die laatste drie. Toch worden de duizend jaar aan relevante kennis en bronnen nog vaak overschaduwd door andere tijdvakken. Dit geldt ook voor het voortgezet onderwijs in Nederland, waar thema’s als de zogenaamde ‘Gouden Eeuw’ of de Verlichting de boventoon voeren. Bovendien bestaan er nog talloze misconcepties over hoe de Middeleeuwen eruit hebben gezien, zowel bij leerlingen als docenten.

Desondanks staan de Middeleeuwen sinds een aantal jaar in de spotlights door de Historische Context ‘Steden & Burgers’. Om te voorkomen dat de eerste vijf eeuwen niet de aandacht krijgen die ze verdienen, zal deze workshop handvatten bieden om het in de klas te hebben over deze voor velen nog ‘duistere’ tijd. Allereerst zal Prof. dr. Maarten Prak nogmaals te gast zijn om wat te vertellen over middeleeuwse stedelijke ontwikkeling en misconcepties die hierover bestaan. Daarnaast zal er een tipje van de sluier worden opgelicht over een project van kunsthistoricus Truus van Bueren die docenten moet gaan voorzien van een rijke verzameling aan verhalen en bronnen over het dagelijkse leven in de Late Middeleeuwen. Tenslotte zal er een activerende werkvorm worden gepresenteerd door Martin Averdijk die betrekking heeft op de Kenmerkende Aspecten van de Historische Context ‘Steden & Burgers’.

18 oktober 2024

Dit zijn twee workshops: Taalgericht geschiedenisonderwijs: begrijpend lezen & Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw (havo/vwo)

In de afgelopen jaren hebben we taalgericht geschiedenisonderwijs verzorgd via een basiscursus en workshops over schrijfvaardigheid. Deze workshops zijn nu vernieuwd en uitgebreid. Een nieuw
thema dat we behandelen is begrijpend lezen, omdat dit van cruciaal belang is voor het effectief werken met historische teksten. We zien dat de leesvaardigheid van leerlingen steeds verder achteruitgaat. Hoe kunnen we deze trend omkeren?

Daarnaast krijgen we vaak vragen over hoe een taalgerichte kan worden toegepast in de bovenbouw, met name bij toetsvragen tijdens schoolexamens en het centraal examen. In het bijzonder hebben we aandacht voor de examenvernieuwing voor de kenmerkende aspecten. In de vernieuwde workshops duiken we zowel in de theoretische aspecten als in de praktische toepassingen hiervan.

dr. Hanneke Tuithof en Ronald Veenstra verzorgen deze
workshops

Oost-Duitsland in beeld

De Berlijnse Muur, de Trabant, het boodschappennetje, de Deutsche Lufthansa, Erich Honecker, de Kittel en tal van andere objecten, personen en (staats)bedrijven vormen ons beeld van de DDR. In de vernieuwde workshop besteden we aandacht aan het voormalige Oost-Duitsland: de DDR. Dr. Krijn Thijs komt namens het Duitsland Instituut (DIA) vertellen over de DDR, en Mike Tuithof besteedt
aandacht aan didactische tips die in de klas kunnen worden toegepast.

Generatieve AI in het onderwijs

Wat hebben Che Guevara, Nelson Mandela en Mahatma Gandhi met elkaar gemeen? Met generatieve AI kun je deze historische figuren tot leven wekken en hen laten spreken over actuele onderwerpen in de klas. Dit is slechts één voorbeeld van hoe je generatieve AI kunt inzetten om je geschiedenislessen te verrijken.

Maar generatieve AI kent ook uitdagingen. Wat doe je bijvoorbeeld met leerlingen die hun hele verslag hiermee schrijven?

In deze workshop besteden we aandacht aan deze kwesties. Pim Renou en Pieter Mannak,
twee experts op het gebied van generatieve AI, nemen jullie mee in deze fascinerende wereld en bieden praktische handvatten om met deze complexe realiteit om te gaan. Tijdens de workshop ga je zelf aan de slag met generatieve AI en ontdek je de mogelijkheden en beperkingen ervan.

Alle workshops op een rijtje, inclusief de tijden:

20 september:

– (09.30 – 13.00) Staatsinrichting & activerende
didactiek (vmbo) met Jeroen Koch en Robert Kortus
– (09.30 – 13.00) Het Britse Rijk: bronnen, beelden en kaarten (havo) met Jaap
Verheul en Mike Tuithof
– (13.30 – 17.00) Steden en Burgers (vwo + geïnteresseerden in de middeleeuwen)
met Maarten Prak en Martin Averdijk

18 oktober:
– (09.30 – 13.00) Taalgericht geschiedenisonderwijs: begrijpend lezen met
Hanneke Tuithof en Ronald Veenstra 
– (09.30 – 13.00) Oost-Duitsland in beeld met Krijn Thijs en Mike Tuithof
– (13.30 – 17.00) GeneratieveAI in het onderwijs met Pim Renou en Pieter
Mannak 
– (13.30 – 17.00) Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw (havo/vwo) met Hanneke
Tuithof en Ronald Veenstra 

Alle workshops worden aangeboden met iets te eten en drinken. Bij de ochtendworkshops is lunch inbegrepen.