Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date' Netwerkbijeenkomsten schooljaar 25/26: 7 oktober netwerkbijeenkomst "Watskeburt" (locatie: Universiteit Utrecht); 26 november netwerkbijeenkomst "Wereldgeschiedenis" met VGN (locatie: Universiteit Utrecht).
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Robert Snitselaar maakte een vakdidactisch ontwerponderzoek over tekenen voor het vak geschiedenis. Tekenen biedt mogelijkheden om leerlingen meer context ...
Maartje Beliën voerde een ontwerponderzoek uit naar het aanbieden van seksuele voorlichting vanuit het geschiedenisonderwijs op het voortgezet onderwijs. ...
In deze masterscriptie van Sannah Löwik wordt een ontwerponderzoek beschreven met als doel het ontwerpen van een les over Nederlands-Indië/Indonesië, ...
Deze masterscriptie van Askin Ceylan is een ontwerponderzoek met als doel het bevorderen van de taalvaardigheid en daarmee het historisch redeneren middels ...
Mike Tuithof maakte een opdrachtenreeks bij drie historische films: The Patriot, Victoria & Abdul en Peterloo. Deze opdrachten gaven antwoord op de ...
Floris Boudens onderzocht hoe hij vwo-4 leerlingen kritisch kon laten denken over hun geschiedenishandboek. Dit deed hij doormiddel van steigeren om ...
In de eindtermen van het vak geschiedenis staat voor havo dat er naast content ook vaardigheden als standplaatsgebondenheid en multiperspectiviteit moeten ...
Hoe kunnen leerlingen ondersteun worden bij het leggen van verbanden tussen historische begrippen uit de historische context Britse Rijk? Deze vraag ...
In de mysteriewerkvorm, gemaakt door Hilleen Boot, gaan de leerlingen aan de slag rondom het telegram dat de Nederlandse kerken naar rijkscommissaris ...