Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
Aanmelden voor 20 september en 18 oktober2024! Voor volgend schooljaar bieden we nieuwe workshops aan. 20 september gaan we het over staatsinrichting (vmbo), Britse Rijk (havo) en de middeleeuwen (vwo en geïnteresseerden) hebben. 18 oktober bieden we geheel nieuwe workshops taalgericht geschiedenisonderwijs aan en GeneratieveAI (waaronder ChatGPT). Aanmelden kan onder het kopje 'aanmelden voor professionalisering'.
De eerder aangekondigd workshop GeneratieveAI in het onderwijs met Pim Renou en Pieter Mannak (over Generatieve AI, waaronder ChatGPT) * zal níet plaatsvinden op 18 oktober 2024 maar zal worden verplaatst naar 24 januari 2025.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst in november 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
Filter
Zoeken
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Jeske Weerheijm schreef een Wie is de Mol?-opdracht over de prehistorie voor zowel onderbouw als bovenbouw. Leerlingen gaan aan de slag met hun kennis van ...
Laat de essentie van deze film zien in 75 minuten! Deze bespreking bevat de samenvatting van het verhaal, een analyse van de historische context en een ...
Het doel van Beeldkraken is leerlingen kritisch naar beeldbronnen te leren kijken. Bij een afbeelding uit de collectie van Atlas van Stolk staan vragen om ...
Lotte Kamphuis maakte een opdracht voor mavo/T3 waarbij de leerlingen een aanbevelingsbrief aan de burgemeester van Hoorn moeten schrijven voor het laten ...
Marieke Knoben maakte een opdracht over de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië. Met deze werkvorm doen de leerlingen onderzoek naar het verschil in ...
Wouter Meinen maakte een spelletje om snel meerdere begrippen te leren. Een beetje competitie en drie verschillende rondes zorgen ervoor dat de begrippen ...
Leerlingen categoriseren begrippen die te maken hebben met de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog. Gemaakt door Gerco van Bruchem en Sophia van Toledo. ...