Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
In de periode tussen 1948 en 2008 spelen er rondom de geschiedenis van Nederland veel conflicten en vraagstukken. In deze opdracht krijgen de leerlingen de ...
Deze les is ontworpen voor tweetalig 3 atheneum voor een les van vijftig minuten en gebaseerd op de methode Bricks. De opdracht neemt een klein kwartier in ...
Oorspronkelijk bedoeld als deelles, kan verkort of versneld uitgevoerd worden, afhankelijk van het aantal prenten dat de leerlingen krijgen. Zie de ...
Laure Dijkstra heeft deze opdracht ontworpen. Print de kaartjes, knip deze en doe ze in de enveloppen. Leerlingen sorteren de kaartjes op tiranniek of ...
De docent geeft elk tweetal een (geknipt) setje kaartjes. De leerlingen sorteren de kaartjes met aan de ene kant redenen waarom de Unie van Utrecht het ...
De opdracht betreft de onderstaande inhoud (zie ook de Powerpoint). Laure Dijkstra heeft tijdens de uitleg een slide met de stappen van de opdracht en en ...
§4.5 The rise of Christianity and the fall of Rome Imagine you would travel back in time and would live for four hundred years in the city of Utrecht. How ...