Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Wouter Meinen maakte een spelletje om snel meerdere begrippen te leren. Een beetje competitie en drie verschillende rondes zorgen ervoor dat de begrippen ...
Van de hand van Wouter Meinen: een opdracht over de Zwarte Dood. Het is een vrije bronopdracht en kan dienen als instrument om te leren te evalueren en te ...
Wouter Meinen schreef een opdracht en een uitleg voor docenten met betrekking tot de Industriële Revolutie. De leerlingen maken gebruik van een probleem en ...
Een opdracht van Wouter Meinen over de Grote Depressie. Het zijn oriënterende opdrachten voor leerlingen om historisch besef te leren en om te oriënteren ...
Wouter Meinen schreef een opdracht waarin de leerlingen de politieke, economische en culturele redenen moeten vinden achter hoe Hitler aan de macht kon ...
Wouter Meinen maakte een Kenmerkende Aspictionary (idee van Margit Pothoven). Kan worden aangepast voor alle kenmerkende aspecten en is bruikbaar voor alle ...
Wouter Meinen maakte een quiz over onderwerpen rondom de Franse Revolutie en staatsinrichting. De informatie komt in twee formats: een csv-bestand om te ...