Evenementen

1) De Koude Oorlog in de film

13:30 - 14:45

door Movies that Matter. Movies that Matter gelooft in de buitengewone zeggingskracht van film; een sterk middel om de kennis en de houding van jongeren ten aanzien van mensenrechten positief te beïnvloeden. Movies that Matter Educatie focust zich met name op het vmbo en mbo. Juist voor deze -vaak visueel ingestelde- leerlingen blijkt het medium film erg geschikt om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. We stellen films (kosteloos) beschikbaar en leveren zo mogelijk lesmateriaal. In onze catalogus is ook een ruim aanbod geschiedenis-gerelateerde films opgenomen.

In onze workshop motiveren we docenten om (meer) gebruik te maken van film in hun lessen Geschiedenis. In deze workshop tonen we films (als bronmateriaal) uit de periode van de Koude Oorlog; gemaakt in de Verenigde Staten; en gemaakt in Oost-Duitsland. Vervolgens tonen we ook films die de docent kan inzetten om de vmbo-leerlingen een beeld te schetsen van het communisme; Oost-Europa, Sovjet-Unie, én natuurlijk van de Koude Oorlog, en de belangrijkste momenten daarin.