Gratis pilotworkshops: Taalgericht geschiedenisonderwijs en ChatGPT

Op 7 juni 2024 organiseert de Nascholing voor geschiedenisdocenten een gratis pilot voor twee nieuwe workshops:

1. Taalgericht geschiedenisonderwijs over begrijpend lezen en in de bovenbouw;
  2. ChatGPT in de klas.

De afgelopen jaren hebben we taalgericht geschiedenisonderwijs aangeboden via een basiscursus en een workshop over schrijfvaardigheid. Deze workshops zijn herzien. Een goed begrip van teksten is essentieel om effectief met het vak geschiedenis te kunnen werken, vandaar begrijpend lezen als nieuw onderwerp van deze cursus. Bovendien ontvangen we regelmatig vragen over het toepassen van een taalgerichte benadering in de bovenbouw, vooral met betrekking tot het beantwoorden van toetsvragen tijdens schoolexamens en het centraal examen.

Afgelopen winter hebben we een webinar aangeboden over ChatGPT. Dit bleek erg populair en daarom hebben we besloten dit om te willen zetten naar een workshop. ‘Hoe ga je als docent om met ChatGPT in de lespraktijk en hoe kun je deze tool inzetten?’ is de centrale vraag van deze workshop.

Deze gratis pilotworkshops zijn bedoeld om een voorproefje te geven van de vernieuwde workshops die later dit jaar zullen plaatsvinden, in het najaar. We vragen deelnemers dan ook niet om te betalen, maar wel om feedback te geven op de preview van deze workshops die ze op 7 juni zullen krijgen. Deze middag duurt van 13.00 tot 16.30 (aanvang vanaf 12.30) en zal plaatsvinden in het gebouw Janskerkhof 15a van de Universiteit Utrecht, zaal 001.

Aanmelden kan door op deze knop te drukken en je gegevens in te vullen:

U ontvangt van ons, op een later moment, een mail met het programma en andere benodigde informatie na uw inschrijving.