Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

PowerPointpresentaties geschiedenis havo 4

Door:

Tijdvak:
Opmerking: indien er (filmpje) staat achter een stuk tekst, klik op de afbeelding en de video speelt zich af in een nieuwe internetpagina.

Bij deze presentatie hoort een opdracht uit Actief Historisch Denken 3, Barbaars of beschaafd. De benodigde documenten zijn te vinden via: https://drive.google.com/folderview?id=0B9uGTxdyCUA7Q0VjQmtJOVRMVlE&usp=sharing

Deze les begon ik met de lichten uit, waxinelichtjes in glazen op elke tafel, terwijl er Gregoriaanse zang werd afgespeeld (http://www.youtube.com/watch?v=2JOShBSsql0). De leerlingen stil binnen laten komen (gebeurde vanzelf), en hen (m.b.v. bord) duidelijk maken dat ze aan iets moeten denken dat voor hen belangrijk is. Na deze instap over op oude goden en het christendom.

Op slide 6 staat ‘voorbeeld’. Hier twee leerlingen uit de klas halen, en op de gang elk een stukje uit het document laten oefenen. In de tussentijd aan de klas vertellen dat zij keurvorsten zijn, en dat ze een keizer mogen kiezen. De twee komen binnen en vertellen hun verhaal. Klas laten stemmen, en vervolgens discussiëren over de keuze (voordeel zwakke keizer versus sterke keizer, zo centralisatie in HRR niet op gang): Keizerkandidaten

Uit te delen schema (invullen tijdens les met leerlingen):

Slide 4: afbeelding van Paus Paulus III: in 1537 besluit hij dat Indianen wel mensen zijn in tegenstelling tot wat de Spanjaarden beweerden. Het lot van de Indianen verbeterde niet, omdat de Spanjaarden de Indianen nu uitroeiden onder het mom van het verspreiden van het geloof.

Voorbereiding: specerijen van slide 4 in tweevoud meenemen en in theekopjes doen. Slide 3 en 4: twee leerlingen naar voren halen, (zittend) met rug naar beamer en ogen dicht. Klas niets voorzeggen. Twee leerlingen steeds de specerijen laten ruiken/proeven in de volgorde zoals ze op slide 4 te zien zijn. 

Vanaf hier gebruik ik zelfgemaakte lesvragen om de leerlingen te helpen bij het beantwoorden van toetsvragen. Meestal twee a drie lesvragen per les, deze klassikaal bespreken met als doel de leerlingen aan te leren bepaalde basisregels te hanteren bij het noteren van de antwoorden. Bij lesvragen bron 1 uitdelen: Bron 1 

Opmerking: de laatste afbeelding in de presentatie Amerikaanse Revolutie is een link naar een trailer van een computerspel Assassin’s Creed III. Dit leeft erg onder de leerlingen, het is een fictief werk met mooie historische verwijzingen (George Washington, Marquis de Lafayette)

Opmerking: laten zien bekende scène film Amistad, bespreken met klas om omstandigheden slaven aan te tonen.

Presentatie Napoleon Presentatie paragraaf 8.6 Presentatie paragraaf 8.1 Presentatie paragraaf 7.4 Presentatie Franse Revolutie Presentatie Amerikaanse Revolutie Presentatie paragraaf 7.2 Presentatie paragraaf 7.1 Presentatie paragraaf 6.4 Presentatie paragraaf 6.3 Presentatie paragraaf 6.2 Presentatie paragraaf 6.1 Presentatie paragraaf 5.3 Presentatie paragraaf 5.2 Presentatie paragraaf 5.1 Presentatie paragraaf 4.4 en 4.5 Presentatie paragraaf 4.3 Presentatie paragraaf 4.2 Presentatie paragraaf 3.4 Presentatie paragraaf 3.3 Presentatie paragraaf 3.2 Presentatie paragraaf 2.4 Presentatie paragraaf 2.2 havo Presentatie paragraaf 2.1

                                                                                                                                                 

Op verzoek van enkele cursisten tijdens de vmbo examenconferentie ben ik begonnen met het online plaatsen van mijn digitaal lesmateriaal.

Gedurende mijn stagejaar op het Minkema College te Woerden maakte ik tijdens de havo 4 lessen gebruik van PowerPointpresentaties (PPT). De leerlingen schreven met de PPT mee en vulde hun aantekeningen aan met datgene wat ik vertelde. De indeling van de PPT’s is gebaseerd op de methode die het Minkema tijdens mijn stage gebruikte: Geschiedenis Werkplaats. Elke PPT, samen met de uitleg en discussies, vult twee lesuren (totaal 100 minuten).

De PPT’s zijn opgebouwd volgens een aantal basisregels, die  er voor zorgen dat leerlingen niet worden afgeleid en de PPT jouw verhaal ondersteund (zou het andersom zijn, kunnen leerlingen beter jortgeschiedenis bekijken). Deze basisregels kwamen tevens aan bod tijdens de workshop die ik gaf op de vmbo examenconferentie 2013 : 

– animaties (verschijnen en verdwijnen van tekst) zo eenvoudig mogelijk;

– niet meer dan zeven tekstelementen op een slide;

– beperkte hoeveelheid tekst (weinig tekst op PPT, veel vertellen);

– afbeeldingen ter ondersteuning van het verhaal;

– een heldere en vaste opmaak.

De PPT’s die ik hier plaats zijn (nog) niet bewerkt/opgeschoond sinds ik ze heb gebruikt. Dit betekent dat er geregeld huiswerkopdrachten vermeld staan die de leerlingen destijds moesten maken. Deze kun je zelf uiteraard aanpassen. 

Iedereen mag mijn PPT gebruiken voor onderwijsdoeleinden. 

Veel doceerplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.