Logo Universiteit Utrecht

Geschiedenis en didactiek

Blog

Je eigen stokpaardjes…..

Afgelopen vrijdag heb ik een oudstudent geinterviewd over zijn voorbereiding op het nieuwe examen geschiedenis. Hij blijkt uitgegroeid te zijn tot een degelijke docent die het experiment niet schuwt, maar ook op zoek blijft naar uitdagingen in zijn werk. Hij refereert een paar keer aan zaken die ik hem geleerd zou hebben. Ik herken het, maar tegelijk heeft hij mijn lessen omgezet in zijn eigen woorden en context. Een ding wat hij als heel belangrijk noemde, was dat ik benadrukt had dat je je eigen stokpaardjes altijd moet blijven berijden en koesteren.

In de voorbereiding op het nieuwe examen geschiedenis is dit een punt dat ik blijf maken. Docenten voelen zich beperkt en opgejaagd door het volle examenprogramma dat nu ook nog grotendeels getoetst gaat worden in het CSE.

Maar als ik met docenten goed kijk naar de eisen en randvoorwaarden, komen we elke keer er weer op uit dat er veel ruimte in het programma is om eigen keuzes te maken en eigen stokpaardjes te berijden.

Er is een heleboel te combineren en clusteren. De Historische Contexten kun je bijvoorbeeld integreren in je tien tijdvakken-overzicht en die Contexten zijn te combineren met de zelf te kiezen thema’s (domein C). De zelf te kiezen thema’s kun je naar geheel eigen inzicht invullen omdat er geen eisen/voorschriften zijn. Je kunt hier een Praktische Opdracht van maken waar leerlingen een week aan werken. Domein B, de vaardigheden kun je extra trainen in het kader van de zelf te kiezen thema’s. Of je maakt een thema/opdracht regionale geschiedenis waarmee je een aantal kenmerkende aspecten uit domein B terug laat komen. Ook kun je keuzes maken t.a.v. de diepgang waarmee je de kenmerkende aspecten aan bod laat komen. Een leerling hoeft in principe niet heel veel te weten over een kenmerkend aspect. Dat kan ruimte geven om kenmerkende aspecten die jij interessant vindt wel verder uit te werken. 

Als je de voorschriften goed kent, kun je er mee spelen. En dan kunnen jouw stokpaardjes en de voorkeuren van jouw leerlingen aan bod komen. Toegegeven, met het huidige examenprogramma is dat op het vwo makkelijker te doen dan op de havo.

Maar als je niet je eigen stokpaardjes aan bod kan laten komen en je laat opjagen door het examenprogramma, dan droogt je inspiratie op.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Veiligheidsvraag (antispam) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.