Lesmateriaal
Het historisch bekerspel – hoe verspreidde het nationaalsocialisme zich?
Door: Sanne van den Dries
Historisch denken: Feiten en meningen / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Leerlingen krijgen ieder een kaartje waar hun rol op staat: burger of lid van een politieke partij (de NSDAP) en ieder een bekertje water. De bekertjes water van de burgers zijn gevuld met gewoon leidingwater, de bekertjes van de NSDAP met zout water. De leerlingen ontmoeten elkaar aan de hand van kaartjes met rollen. Tijdens deze ontmoeting wordt er door de politiek vertegenwoordigers geprobeerd om de burgers te winnen voor hun standpunten, maar de burgers weten niet dat ze te maken hebben met NSDAP-leden. Als de burgers meegaan met de politieke vertegenwoordiger, dan wordt er water uitgewisseld. Heeft het zoute water zich verspreid, net zoals het nationaalsocialisme in Duitsland tijdens het Interbellum/begin Tweede Wereldoorlog?
Doelen opdracht:
– Leerlingen maken kennis met de standpunten van de NSDAP.
– Leerlingen maken mee hoe het nationaalsocialisme zich verspreid heeft onder alle lagen van de bevolking.
Wat een goed idee, ik ga dit zeker uitproberen!
Leuke opdracht voor 4H, kleine klas. Een jongen was zo slim om door het idee van ‘politieke partij’ te prikken, maar hij verspreidde de ideeën dus hij wist waar hij aan begon.