Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Standplaatsgebonden multiperspectiviteit toegepast op de historische levenslijn

Door:

In de eindtermen van het vak geschiedenis staat voor havo dat er naast content ook vaardigheden als standplaatsgebondenheid en multiperspectiviteit moeten worden aangeleerd. Dat laatste krijgt in nieuwe burgerschapsplannen ook vaak een centrale rol. Toch vinden veel leerlingen het lastig om die vaardigheden te verkrijgen. In dit onderzoek onderzocht Joram Appel aan wat voor onderdelen een levenslijn-werkvorm die oefent met standplaatsgebonden multiperspectiviteit moet voldoen.

Beginsituatie: opdracht is voor havo bovenbouw. Leerlingen hebben voorkennis over politiek-maatschappelijke stromingen nodig om deze opdracht uit te kunnen voeren. 

Tijdsduur: Eén lesuur. 

Vak2-Eindopdracht-Ontwerponderzoek_Joram_Appel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.