Geschiedenis en Didactiek

Meesterproeven

Geschiedenis als constructie van het verleden

Onderzoek van Lieke Pieters: werkvormen om het interpretatieve karakter van geschiedenis aan te leren.

Docenten proberen leerlingen uit te dagen met vragen waarbij meerdere antwoorden goed zijn, maar dit leidt bij veel leerlingen tot frustraties, want wat is dan het goede antwoord. Andere leerlingen begrijpen wel dat er meerdere perspectieven bestaan en geschiedenis multi-interpretabel is, maar vinden het lastig om zich hier kritisch tot te verhouden en houden vast aan de expertise van het boek of van de docent. Ondanks deze frustraties is het belangrijk dat de docent leerlingen aanleert dat er in geschiedenis geen vaste en eenduidige antwoorden bestaan. Dit is omdat geschiedenis geen vaste kopie is van het verleden, maar een geconstrueerd narratief. Wanneer leerlingen zich dit realiseren, kunnen zij zich niet alleen kritisch verhouden tot het schoolvak geschiedenis, maar ook tot de samenleving in het geheel. 

Meesterproef_vakdidactiek_Lieke Pieters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.