Lesmateriaal
Belegering van een Middeleeuwse stad
Door: Jo Busch
Historisch denken: Bronnen / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Leerlingen zijn in groepjes de belegerde of de belegeraar in een Middeleeuwse stad. Zij onderzoeken de meest effectieve manier om hun doelen te bereiken.
is er ook een plan beschikbaar voor de verdedigende partij?
Mooie opdracht, helaas kan ik de uitwerking voor de groep van verdedigers niet vinden in dit document, klopt dat?
Met vriendelijke groet,
Mooi idee om creativiteit te stimuleren en historisch redeneren te combineren. Zoals Henk hieronder op een wat negatieve manier voorstelt kan deze opdracht in meerdere tijdvakken geplaatst worden. Brainstorm: het zou zelfs onderdeel kunnen uitmaken van een lessenserie of een werkstuk over hoe het veroveren van gebieden/steden/kastelen/forten in de loop der tijd veranderd. De leerlingen moeten dan inderdaad een overzicht hebben van materiaal dat zij tot hun beschikking hebben om hun regio te verdedigen of een andere regio aan te vallen! Wil je het helemaal uitdagend maken voor leerlingen kun je deze opdracht koppelen aan het spelen van een aantal Total War-games, waarbij de leerlingen inderdaad forten en steden kunnen belegeren met historisch accurate gereedschappen en eenheden.
Dus: potentieel leuke, uitdagende en herinneringswaardige opdracht.