Lesmateriaal
Bronopdracht Constantijn de Grote
Door: Spiko Veeneman
Historisch denken: Bronnen / Feiten en meningen / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Kernbegrippen: Christendom / Imperium / Monotheïsme
In deze bronopdracht wordt de relatie tussen Constantijn de Grote en het Christendom onderzocht. Gemaakt door Spiko Veeneman.
Hoewel ik deze werkvorm niet heb kunnen uitvoeren, ziet deze werkvorm er veelbelovend uit: er wordt op gedegen wijze geoefend met het beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen en de bevooroordeling van verschillende auteurs. Het lijkt mij wel van groot belang dat een opdracht als deze voorafgegaan wordt door een uitgebreidere uitleg over het beoordelen van de betrouwbaarheid van bronnen (wat in de bovenbouw vast plaatsgevonden heeft). Hier zou ik wellicht zelf nog wat meer aandacht voor vragen in de verantwoording van hun antwoord die de leerlingen uiteindelijk moeten geven: waarom verkiezen zij bepaalde bronnen boven andere en wat heeft de achtergrond van de auteur hier bijvoorbeeld mee te maken? Ook zou ik wellicht de bronnen up to date brengen met de huidige tijd en niet meer van zulke verouderde literatuur gebruiken. In de basis echter een leuk en leerzaam mysterie!
Ik heb Constantijns Mysterie in aangepaste versie uitgevoerd, dat was ook een succes. Ik wilde maar een deel van de les gebruiken voor deze mysterie, dus ik heb het aantal bronnen teruggebracht naar ongeveer 20. Op deze manier duurde de werkvorm een stuk korter, maar toch kregen de leerlingen inzicht over de reden van Constantijns bekering