Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Schoolboeken onder de guillotine

Door:

Floris Boudens onderzocht hoe hij vwo-4 leerlingen kritisch kon laten denken over hun geschiedenishandboek. Dit deed hij doormiddel van steigeren om leerlingen tot kritisch denken aan te zetten en meta-reflectie toe te passen op de subjectiviteit van hun handboek. De expertgroep bood een didactisch middel om zo het enkelvoudige perspectief in schoolboeken te adresseren. In deze praktische opdracht vergelijken leerlingen vier schoolboeken. 

Beginsituatie: geschikt voor leerlingen vwo 4. Voorkennis over de Franse Revolutie helpt leerlingen om de opdracht beter te maken, maar dit is geen vereiste voor succes. 

Tijdsduur: een praktische opdracht waar leerlingen meerdere lessen de tijd voor krijgen. 

Boudens_VAKD2_Final

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.