Meesterproeven

Peter Vis: Geschiedschrijving door leerlingen

In dit onderzoek is onderzocht wat de kenmerken zijn van een geschikt ontwerp om een multiperspectief inzicht te geven over de werking van de geschiedschrijving aan de hand van de Investituurstrijd aan de leerlingen van klas A4-1 op het CSG de Heemgaard. Om dit doel te bereiken is er een opdracht ontworpen en geëvalueerd. Hieruit is de conclusie getrokken dat een geschikt ontwerp de volgende kenmerken moet bevatten: leerlingen moeten zelf bronnen van verschillende actoren van de Investituurstrijd analyseren, leerlingen moeten deze bronnen gebruiken om zelf een standpunt over dit onderwerp in te nemen, leerlingen moeten daarbij gestimuleerd worden verschillende componenten van historisch redeneren te gebruiken.

Peter Vis Ontwerponderzoek – Geschiedschrijving door leerlingen