Meesterproeven

Floris van Alebeek: Betwist Erfgoed

Erfgoeditems zijn sporen uit het verleden die door een collectief als waardevol gezien worden en voor een groep de moeite van het bewaren waard zijn. Betwist erfgoed is erfgoed waarbij een deel van een groep erfgoed als immoreel of insignificant beschouwt, terwijl een ander deel van deze groep hetzelfde erfgoeditem van blijvende waarde vindt. In Nederland bestaan vergelijkbare discussies rond de Coentunnel en Zwarte Piet. Toenemende maatschappelijke diversiteit en politieke turbulentie die globalisering en wereldwijde sociale media met zich mee brengen maken dit thema nu relevanter dan ooit.
In november en december 2018 heeft Van Alebeek in het kader van zijn meesterproef een praktische opdracht rond dergelijk betwist erfgoed uitgevoerd met een atheneum-vijf klas. Deze opdracht vormt een vertaalslag van enkele principes uit de vakken ‘vakdidactiek’ en ‘erfgoed en educatie’ in de lerarenopleiding en vakken uit de master cultuurgeschiedenis (met name ‘public history’ en ‘high culture’) naar het niveau van atheneum-vijf leerlingen.

De meesterproef, de opdracht, de rubric en een powerpointpresentatie zijn hier te vinden:

Meesterproef F.v.Alebeek vakdid2ges 2018

Bijlage I – Praktische Opdracht