Meesterproeven

Jonas Créton: Contextualiseren bij het analyseren van spotprenten

In dit ontwerponderzoek is een hulpmiddel voor contextualiseren bij spotprenten ontwikkeld, getest en geëvalueerd. Op basis van recente literatuur over historisch redeneren en contextualiseren wordt de relevantie van oefenen met spotprenten geschetst voor het teweegbrengen van historisch redeneren bij leerlingen. Tevens blijkt uit deze literatuur dat contextualiseren een essentieel onderdeel is bij zowel historisch redeneren als bij het analyseren van een spotprent. Een concreet op spotprenten toepasbaar stappenplan of hulpmiddel ontbreekt echter. Na een kleine pilot en aan de hand van bestaande producten is een hulpmiddel ontworpen dat getest is op twee leerlingenduo’s uit VWO5 van het Jordan Montessori Lyceum te Zeist. Een duo sterke en een duo minder sterke leerlingen hebben hardop denkend het ontworpen hulpmiddel gebruikt om een spotprent te analyseren en een standaardvraag erover te beantwoorden. Deze sessies zijn opgenomen en uitgewerkt, waarbij de relevante citaten van leerlingen in dit onderzoek weergegeven worden. Op basis van een grondige analyse van het hardop denken-proces van de leerlingen worden conclusies getrokken over wat kenmerken zijn van een effectief hulpmiddel voor contextualiseren. Hieruit volgt dat een dergelijk hulpmiddel 1) duidelijke structuur moet bieden, 2) volledig moet zijn en 3) niet te lang.

Jonas Créton ontwerponderzoek – Contextualiseren bij het analyseren van spotprenten