Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Dit lijkt me een leuke opdracht om met jonge leerlingen uit te voeren! Op een speelse manier leren de leerlingen om te gaan met anachronismen en dergelijke, en ze worden echt gedwongen na te denken over hoe het leven er in de prehistorie uit moet hebben gezien. Op de manier waarop het nu aangeboden is, is de opdracht vrij klein, maar ik denk dat deze leuk kan worden uitgebouwd – als er tijd voor is, zou ik leerlingen vooral de opdracht geven een prehistorisch jachtobject te ontwerpen en dan ook te laten maken.
Dit lijkt me een leuke opdracht om met jonge leerlingen uit te voeren! Op een speelse manier leren de leerlingen om te gaan met anachronismen en dergelijke, en ze worden echt gedwongen na te denken over hoe het leven er in de prehistorie uit moet hebben gezien. Op de manier waarop het nu aangeboden is, is de opdracht vrij klein, maar ik denk dat deze leuk kan worden uitgebouwd – als er tijd voor is, zou ik leerlingen vooral de opdracht geven een prehistorisch jachtobject te ontwerpen en dan ook te laten maken.
Ik ga ‘m volgend jaar gebruiken, in MYP2.