Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date' Netwerkbijeenkomsten schooljaar 25/26: 7 oktober netwerkbijeenkomst "Watskeburt" (locatie: Universiteit Utrecht); 26 november netwerkbijeenkomst "Wereldgeschiedenis" met VGN (locatie: Universiteit Utrecht).
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Bovenaan staat een begrip. Bij de nummers komen woorden te staan die je zou gebruiken om het begrip te omschrijven. Vervolgens moet een leerling het begrip omschrijven zónder de woorden te gebruiken die zijn opgeschreven. Een andere leerling moet het begrip raden.
(Variant: een leerling zit met de rug naar het bord, de klas mag omschrijven en degene bij wie het geraden wordt, mag als volgende voor het bord zitten. Bij de eersteklas een grote hit, zeker voor de ‘verloren momentjes’ aan het einde van een les!)
De naam spreekt aan! Maar wat zijn de spelregels voor dit spel…?
Bovenaan staat een begrip. Bij de nummers komen woorden te staan die je zou gebruiken om het begrip te omschrijven. Vervolgens moet een leerling het begrip omschrijven zónder de woorden te gebruiken die zijn opgeschreven. Een andere leerling moet het begrip raden.
(Variant: een leerling zit met de rug naar het bord, de klas mag omschrijven en degene bij wie het geraden wordt, mag als volgende voor het bord zitten. Bij de eersteklas een grote hit, zeker voor de ‘verloren momentjes’ aan het einde van een les!)