Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Mysterie Piet

Door:

Tijdvak:
Historisch denken: /

De les in één oogopslag door Wilko van Greuningen

Onderwerp: Herkomst Zwarte Piet en omgaan met verschillen in de klas.

Activiteit: Leerlingen lossen een mysterie op over Zwarte Piet. Daarna gaan ze in gesprek over wat dit voor hen betekent.

Tijdsduur : 1 lesuur van 60 minuten

Doelen                                  

– De leerlingen kunnen twee verklaringen noemen over het ontstaan van Zwarte Piet.

– De leerlingen kunnen aan de hand van historische bronnen een discussie voeren over de betekenis van Zwarte Piet in het heden.

-De leerlingen leren omgaan met verschillende meningen over een controversieel thema als Zwarte Piet.

Wilko van Greuningen Mysterie Piet – Bronnen 2

Wilko van Greuningen Mysterie Piet – Docentenhandleiding 2

Wilko van Greuningen Mysterie Piet – Vragen 2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.