Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Molukse geschiedenis: multiperspectiviteit, standplaatsgebondenheid en intercultureel onderwijs

Door:

In het kader van mijn afstuderen aan Universiteit heb ik aanvankelijk voor de master Cultuurgeschiedenis en later voor mijn stage voor de Educatieve Master een lesboekje geschreven over de Molukse geschiedenis. Ik liep stage aan Museum Maluku in Utrecht en later aan het Maurick College in Vught, waar nog een grote Molukse gemeenschap woont. Hier kwam ik achter dat heel veel Molukse leerlingen relatief weinig weten van hun achtergrond (onder andere door taboes) en dat er over de Molukse treinkapingen vaak vanuit één perspectief wordt gedacht. 

Om de standplaatsgebondenheid te doorbreken heb ik de geschiedenis van de kapingen vanuit vier perspectieven beschreven: de treinkapers, de gijzelaars, de Nederlandse staat (Den Uyl tegenover Van Agt) en de Molukse staat en gemeenschap. Hiermee wilde ik een multiperspectiviteit bereiken. Het lesboekje gebruik ik voor cursussen over Molukse geschiedenis op het Maurick College en ter voorbereiding op profielwerkstukken. Het is geschreven voor Museum Maluku, maar dat museum heeft helaas haar deuren gesloten.

Joyce van Os De Molukse geschiedenis in beeld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.