Lesmateriaal
Molukse geschiedenis: multiperspectiviteit, standplaatsgebondenheid en intercultureel onderwijs
Door: Joyce van Os
Historisch denken: Feiten en meningen / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Kernbegrippen: intercultureel onderwijs / multiperspectiviteit / standplaatsgebondenheid
In het kader van mijn afstuderen aan Universiteit heb ik aanvankelijk voor de master Cultuurgeschiedenis en later voor mijn stage voor de Educatieve Master een lesboekje geschreven over de Molukse geschiedenis. Ik liep stage aan Museum Maluku in Utrecht en later aan het Maurick College in Vught, waar nog een grote Molukse gemeenschap woont. Hier kwam ik achter dat heel veel Molukse leerlingen relatief weinig weten van hun achtergrond (onder andere door taboes) en dat er over de Molukse treinkapingen vaak vanuit één perspectief wordt gedacht.
Om de standplaatsgebondenheid te doorbreken heb ik de geschiedenis van de kapingen vanuit vier perspectieven beschreven: de treinkapers, de gijzelaars, de Nederlandse staat (Den Uyl tegenover Van Agt) en de Molukse staat en gemeenschap. Hiermee wilde ik een multiperspectiviteit bereiken. Het lesboekje gebruik ik voor cursussen over Molukse geschiedenis op het Maurick College en ter voorbereiding op profielwerkstukken. Het is geschreven voor Museum Maluku, maar dat museum heeft helaas haar deuren gesloten.
Geef een reactie