Lesmateriaal
Modern imperialisme en de Gouden Koets
Door: Lynn Baas
Historisch denken: Bronnen / Feiten en meningen / Kernbegrippen / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Werkvorm Eens of Anders
Bij de werkvorm Eens of Anders bestuderen leerlingen in vijftallen de visies van vijf historische en hedendaagse personen op een controversieel onderwerp. Vervolgens beargumenteren de leerlingen waarom zij het eens zijn met één van de personen of een andere mening hebben. Ten slotte gebruikt de docent de door de leerlingen geformuleerde meningen om een klassikaal gesprek te voeren over multiperspectiviteit.
Les modern imperialisme en de Gouden Koets
De werkvorm Eens of Anders is hier uitgewerkt voor het onderwerp modern imperialisme. De docent legt met de PowerPoint uit wat modern imperialisme is en gebruikt daarbij panelen op de Gouden Koets als voorbeeld. Vervolgens start de werkvorm Eens of Anders. Daarbij worden vijf perspectievenkaarten en een hand-out gebruikt. De les duurt 45 tot 70 minuten.
Voor een meer uitgebreide handleiding: mail lynnbaas@hotmail.com
Voor meer informatie over de Gouden Koets: Esmee Schoutens, Pepijn Reeser, Annemarie de Wildt en Margriet Schavemaker (red.), De Gouden Koets (Amsterdam 2021) ISBN 9789462584419
Lynn Baas modern imperialisme Gouden Koets Eens of Anders
Lynn Baas perspectievenkaarten en handout modern imperialisme en de Gouden Koets Eens of Anders
Geef een reactie