Geschiedenis en Didactiek

Lesmateriaal

Emotienetwerk Jan Pieterszoon Coen

Door:

In deze opdracht gaan leerlingen in expertgroepen aan de slag een emotienetwerk. Leerlingen oriënteren zich eerst op de discussie en plaatsen zichzelf in het netwerk. Vervolgens wordt de klas verdeeld in drie groepen, één groep onderzoekt het oprichtingsjaar van het standbeeld, één groep onderzoekt de historiografische periode (tussen verleden en heden) en één groep onderzoekt het heden. Hieruit blijkt o.a. dat er altijd al uiteenlopende visies op Coen bestonden, maar ook dat het denken en doen van (historische) actoren standplaatsgebonden is.

Onderwerp: Jan Pieterszoon Coen, te gebruiken bij het kenmerkend aspect ‘Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie’ of de historische context Lage Landen (vwo).
Tijdsduur: 45 min
Niveau: bovenbouw havo/vwo

Emotienetwerk JP Coen Docenthandleiding

Emotienetwerk JP Coen presentatie

Emotienetwerk JP Coen Stencils

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.