Lesmateriaal
Emotienetwerk Jan Pieterszoon Coen
Door: Floris Boudens
In deze opdracht gaan leerlingen in expertgroepen aan de slag een emotienetwerk. Leerlingen oriënteren zich eerst op de discussie en plaatsen zichzelf in het netwerk. Vervolgens wordt de klas verdeeld in drie groepen, één groep onderzoekt het oprichtingsjaar van het standbeeld, één groep onderzoekt de historiografische periode (tussen verleden en heden) en één groep onderzoekt het heden. Hieruit blijkt o.a. dat er altijd al uiteenlopende visies op Coen bestonden, maar ook dat het denken en doen van (historische) actoren standplaatsgebonden is.
Onderwerp: Jan Pieterszoon Coen, te gebruiken bij het kenmerkend aspect ‘Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie’ of de historische context Lage Landen (vwo).
Tijdsduur: 45 min
Niveau: bovenbouw havo/vwo
Emotienetwerk JP Coen Docenthandleiding
Geef een reactie