Lesmateriaal
Mysterie – Wie verraadde de bewoners van het Achterhuis?
Door: Petra van Wingerden
Historisch denken: Bronnen / Continuïteit en verandering / Feiten en meningen / Hoofdzaken/bijzaken / Oorzaak en gevolg / Standplaatsgebondenheid en contextualiseren
Kernbegrippen: Anne Frank / Antisemitisme / Bezetting / Nationaal-socialisme / onderduiken / standplaatsgebondenheid / Tweede Wereldoorlog
Via verschillende fictieve en non-fictieve bronnen gaan leerlingen op onderzoek uit wie de mogelijke verrader van de bewoners van het Achterhuis is. Het is raadzaam om te bedenken of de klas vooraf ingelicht moet worden of de realiteit wat betreft dit mysterie. De opdracht bevat een introductie en werkblad. Deze kan eventueel aan het niveau van de leerlingen worden aangepast. Bronnen kunnen het beste los worden aangeboden.
Beste mevrouw van Wingerden,
Heeft u ook een voorbeeld van een bespreekblad dat u gebruikt om de opdracht naderhand klassikaal te bespreken? Alvast bedankt.