Lesmateriaal
Verschillende oefeningen: Cleopatra, Oostzeehandel, Gouden Eeuw, Terrorisme 20e eeuw en Middeleeuwen
Door: Charlotte Simonsz / Petra Mouw
Historisch denken: Bronnen / Feiten en meningen / Hoofdzaken/bijzaken / Kenmerkende aspecten / Kernbegrippen / Oorzaak en gevolg / Ordenen historische gebeurtenissen
Verschillende oefeningen voor in de klas
De opdracht over Cleopatra
Deze opdracht bestaat uit 2 gedeelten: het bronnenonderzoek en het maken van een tijdbalk. In de bronnenopdracht leren de leerlingen of de mythes over Cleopatra ook echt waar zijn. De bronnen moeten beoordeeld worden op betrouwbaarheid vóór de leerlingen een mening vormen. In het tweede deel van de opdracht krijgen de leerlingen kaartjes met daarop verschillende belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Cleopatra. Zij krijgen ook een tijdbalk. De leerlingen moeten door goed te lezen, na te denken en samen te overleggen de kaartjes op de juiste plaats in de tijdbalk plakken.
De opdracht over de Oostzeehandel
In deze opdracht gaan de leerlingen aan de slag met verschillende soorten bronnen. Aan de hand van de bronnen en de vragen en door logisch nadenken en samen overleggen komen de leerlingen meer te weten over de Oostzee handel.
De opdracht over Sinterklaas in de Gouden Eeuw (samen met Charlotte Simonsz)
Aan de hand van verschillende schilderijen en bronnen komen de leerlingen meer te weten over het Sinterklaasfeest in de Gouden Eeuw. ook leren zij meer over het leven algemeen in de Gouden Eeuw. In de laatste vraag vergelijken de leerlingen een schilderij uit de Gouden Eeuw met een verhaal uit de 13e eeuw.
De Opdracht over terrorisme in Europa in de 20e eeuw (expert model)
Elk groepslid krijgt een informatieblad over een terroristische groepering en beantwoordt hier verschillende vragen over. Zo wordt de leerling expert op ‘zijn’ terroristische groep. Door middel van korte interviews geven de leerlingen informatie door aan de anderen leren ze van elkaar.
Geef een reactie