Lesmateriaal
Historische Context: Koude Oorlog, chronologie foto’s
Door: Maurits Kok
Historisch denken: Bronnen / Kenmerkende aspecten / Kernbegrippen / Oorzaak en gevolg / Ordenen historische gebeurtenissen
Kernbegrippen: Atoombom / Blokvorming / Communisme / Ideologieën / Koude Oorlog / Massaorganisatie / Massavernietigingswapens / McCarthyisme / Politiek / Propaganda / Vietnamoorlog / Wapenwedloop
Opdracht is gebaseerd op de Historische Context: Koude Oorlog. Leerlingen moeten foto’s chronologisch op een tijdlijn ordenen en indelen op het publieke of politieke domein.
Deze opdracht is goed bruikbaar ter voorbereiding op een toets/examen waarin de Koude Oorlog centraal staat. Ik heb er in mijn les voor gekozen om niet de ‘pijlenkaartjes’ te gebruiken waarop de periode was aangegeven. Ook heb ik het onderscheid tussen maatschappelijke en politieke gebeurtenissen buiten beschouwing gelaten. Dit zorgde voor een extra moeilijkheidsgraad omdat leerlingen zelf de structuur moesten proberen te zien in het soort gebeurtenissen en wanneer deze plaatsvonden (logische samenhang, chronologie).
Leerlingen gingen actief en enthousiast met deze opdracht aan de gang en werden tevens bewust van de hiaten in hun kennis. Erg prettig om in de voorbereiding in te kunnen zetten.
Deze foto-opdracht is op meerdere manieren te gebruiken. De omschrijving voor Historische Context Koude Oorlog versie vwo is als uitgangspunt genomen. Het is natuurlijk mogelijk er foto’s uit te laten. Leerlingen vinden de foto’s soms moeilijk te plaatsen en daar is de informatie die er bij gegeven voor bedoeld. In de Kleio van april 2015 staat een beschrijving van deze opdracht.