Lesmateriaal

Raad het plaatje! Snel historische figuren herkennen in spotprenten

Door:

Wat ongetwijfeld veel docenten geschiedenis doen tijdens hun lessen, is met de leerlingen de spotprenten bespreken en historische personen aanwijzen aan de hand van kenmerken. Zoals de pijp en de dikke snor van Stalin of de kale kop van Mussolini. Maar of de leerlingen de personen ook echt kennen, weten wij eigenlijk pas echt met het nakijken van een toets. Daarom raakte ik geïnspireerd door een spel van collega’s dat “Raad het plaatje” wordt genoemd. Leerlingen moeten dan naar personen, symbolen en tekst in een spotprent kijken om te bepalen wat de boodschap is. Het herkennen van personen blijft lastig, dus daarom deze opdracht.

Joyce van Os Raad het plaatje