Herijkte Canon van Nederland
Workshops over herijkte Canon
Minister van Engelshoven gaf in 2019 de opdracht om de canon van Nederland aan te passen. Er moest onder andere meer aandacht voor de schaduwkanten van de geschiedenis. Dr. Hanneke Tuithof was als vakdidacticus lid van de commissie die in 2020 De herijkte Canon presenteerde. Daarin waren tien nieuwe vensters opgenomen, namelijk: Trijntje, Jeroen Bosch, Maria van Bourgondië, Johan van Oldenbarnevelt, Sara Burgerhart, Anton de Kom, Marga Klompé, De gastarbeiders, Kolen en gas en Het Oranjegevoel.
In 2021 hebben wij twee nascholingsdagen georganiseerd over de herijkte Canon, een workshop over de vroege tijdvakken en één over de late tijdvakken. Tijdens deze workshop hebben wetenschappelijke experts en leden van de Canoncie verteld over nieuwe Canonvensters.
- boek_openvensters_decanonherijkt_download_vs2021
- Reflectie op Canon
- Kleio5_Canon
- PowerPoint workshop vroege tijdvakken: Herijking Canon van Nederland ppt voor workshops 31 maart
- PowerPoint workshop late tijdvakken: 2021-06-16_Workshop Didactische suggesties.-2
Bestanden per venster:
Trijntje:
–20210331_College-Trijntje_vs2
Jeroen Bosch:
–Jeroen Bosch een groot schilder – groep 4
–Verhaal Jeroen Bosch
Maria van Bourgondië:
–Maria van Bourgondië
Johan van Oldenbarnevelt:
–Oldenbarnevelt_Amersfoort2019
Sara Burgerhart:
–Sara Burgerhart venster
Anton de Kom:
–Bijlage 1 – Gebeurtenissenkaartjes
–Bijlage 2 – Bronnenkaartjes PO
–Bijlage 2 VO – bronnen
–Bijlage 3 – Werkblad PO Wie is de dief van de goede naam van AdeK
–Bijlage 4 – Verhaal Wie is de dief van de goede naam van AdeK
–Docentenhandleiding – Wie is de dief van de goede naam van AdeK
Kolen en gas:
–Presentatie Canon herijking UU 16-06-2021 Simone Claessens NMM
Hopelijk kunnen jullie deze werkvormen gebruiken in jullie lessen. Bijgestelde versies zouden wij graag ontvangen! Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere werkvormen bij de Historische Context Nederland horen.
Didactische tips en suggesties
Onder leiding van vakdidacticus geschiedenis dr. Hanneke Tuithof (Universiteit Utrecht) zijn er werkvormen uitgeprobeerd en didactische suggesties besproken die docenten kunnen gebruiken bij de nieuwe vensters.
- Bij de nieuwe Historische Contexten kun je leerlingen ook Canons laten maken. Tip: laat de leerlingen de personen verplicht koppelen aan de kenmerkende aspecten.
- Als suggestie is ook gegeven om een Canon te maken over een aantal tijdvakken, bijvoorbeeld tijdvak 1 t/m 4. Daar zou je dan ook een thema van kunnen maken.
- Een voorbeeld van opdrachten bij de Canon zelf kan gedacht worden aan het maken van een dagboek van een persoon uit de Canon, of een stripverhaal.
- Op de website canonvannederland.nl staat enorm veel materiaal die ook ter verduidelijking van de tien tijdvakken en kenmerkende aspecten kunnen dienen.
- Er zit op de website een functie waarbij leerlingen heel makkelijk zelf een eigen Canon kunnen maken, kijk eens op: https://www.canonvannederland.nl/nl/page/27455/mijn-canon.
- Werkvorm drie vrouwen, drie tijdvakken, drie vensters https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/lessen/drie-vrouwen-drie-vensters-drie-tijdvakken/
- Websites Jeroen Bosch: https://jheronimusbosch-artcenter.nl/, https://www.ru.nl/onderzoek/over/vm/jheronimus-bosch/, http://boschproject.org/#, https://archief.ntr.nl/tuinderlusten/.
- Over de graven van Maria en Karel: https://issuu.com/museabrugge/docs/museumbulletin_2016_nr_3/s/10346088.
- Noraly Beyer vertelde over Anton de Kom en gaf ons de volgende tips mee:
Het verhaal in de Canon beschrijft geen details. Dat hoeft ook niet, maar het is wel zo fijn als docenten hun verhalen iets extra’s kunnen meegeven. Verhalen over Anton de Kom zijn te vinden in:
-Anton Kom: Wij Slaven van Suriname.
-De biografie over hem van Alice Boots en Bob Woortman.
-De roman De Man van Veel van Karin Amatmoekrim over de 3 maanden die Anton de Kom in een psychiatrische inrichting was opgenomen. De familie de Kom was hier niet blij mee. Ze respecteren de vrijheid van een romanschrijver , maar ze konden het in deze niet accepteren of tolereren dat er in hun ogen een loopje werd genomen met de realiteit zoals zij zich die herinneren, dat hun vader en moeder met naam en toenaam werden opgevoerd in wat door moet gaan als een fictieve roman, maar vooral ook dat zij nooit gekend zijn door de schrijfster van haar voornemen. Deze discussie leverde een kleine rel op in de literaire wereld.
-De documentaire van Ida Does Vrede, Herinneringen aan Anton de Kom/ https://wos.nl/televisie/gemist/wos-nieuws/3a8bb771-8811-42ee-aa28-a18b727bdd25/documentaire-over-verzetsman-anton-de-kom
-Ida Does maakte ook speciaal voor kinderen: Vandaag schijnt de zon” , verteld door Gerda Havertong.
-De documentaire van Frank Zichem uit 1999 “Wij Slaven van Suriname”, waarin tijdgenoten en de kinderen van Anton de Kom aan het woord komen. - Abdelkader Benali sprak enthousiast over de nieuwe vensters gastarbeiders en het Oranjegevoel. Ter sprake kwamen enkele Andere Tijden afleveringen waarin deze onderwerp mooi verbeeld worden.
–EK 1996 – Het conflict. Over de rel tussen Hiddink en Davids. https://www.npostart.nl/andere-tijden-sport/25-05-2008/NPS_1100869
–Dries Boussatta: trots op Oranje. De eerste Marokkaanse Nederlander in Oranje.
https://www.npostart.nl/andere-tijden-sport/20-06-2021/VPWON_1304020 - Alya Nijenhuis heeft de nieuwe vensterplaten besproken die deze zomer online komen op: canonvannederland.nl, hou de website in de gaten! PowerPoint Ayla Nijenhuis