Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Laat de essentie van deze film zien in 75 minuten! Deze bespreking bevat de samenvatting van het verhaal, een analyse van de historische context en een ...
Multiperspectivity assignment – British abolitionist movement Students are divided into five groups by the assignment of a number. All the group members ...
Een vakoverstijgende opdracht waarbij leerlingen discusseren over de Westbank binnen het conflict tussen Israël en de Pallestijnen. Gemaakt door Carel de ...
Lotte Kamphuis maakte een opdracht voor mavo/T3 waarbij de leerlingen een aanbevelingsbrief aan de burgemeester van Hoorn moeten schrijven voor het laten ...
Marieke Knoben maakte een opdracht over de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië. Met deze werkvorm doen de leerlingen onderzoek naar het verschil in ...
Leerlingen zijn in groepjes de belegerde of de belegeraar in een Middeleeuwse stad. Zij onderzoeken de meest effectieve manier om hun doelen te bereiken. ...
Regionale geschiedenis is enorm in trek. Alex Heeringa schreef een opdracht over Belgische vluchtelingen en Utrecht tijdens de Eerste Wereldoorlog. Alex ...