Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Leerlingen uit de derde klas HAVO en Atheneum gaan tijdens het hoofdstuk over het naoorlogse geschiedenis een familielid interviewen over hoe zij de ...
Leerlingen uit de derde klas HAVO en Atheneum gaan tijdens het hoofdstuk over het naoorlogse geschiedenis een familielid interviewen over hoe zij de ...
Eveline van Dijck maakte een praktische opdracht over tijdvak 8, 9 en 10. De leerlingen voeren in zes lessen een bronnenonderzoek uit naar de Ierse ...
Nick van Kleef ontwierp twee praktische opdrachten die te gebruiken zijn als schoolexamen. De praktische opdracht of verwerkingsopdracht voor 5havo is ...
Ozan Karakoç maakte een opdracht met handleiding voor een activerende opdracht over propaganda, monumenten en de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. ...
Hieronder een mooie opdracht om posters in te zetten voor het ontdekken van motieven in plaats van feitelijke geschiedenis. Leerlingen gaan zelf propaganda ...
Een opdracht waarbij leerlingen zelf voor verschillende tijdvakken een propagandaposter maken. Gemaakt door Jose Kamerman. Propagandaposter rechtstaat en ...
Wat ongetwijfeld veel docenten geschiedenis doen tijdens hun lessen, is met de leerlingen de spotprenten bespreken en historische personen aanwijzen aan de ...
Door middel van deze opdracht krijgt de leerling een samenvatting van het HC Nederland 1948-2008, die aansluit bij de stofomschrijving voor het CE. ...