Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Lieke Meulenbroek maakte voor havo5 een opdracht over de Canon van Duitsland met aandacht voor de Bondsrepubliek en voor de DDR. Duur: 1 lesuur. Geschikt ...
Maartje Beliën maakte een opdracht over het afbeelden van de clitoris in de biologieboeken en over het beeld van de clitoris door de geschiedenis heen. De ...
Deze opdracht gaat over discontinuïteit en oriëntatiekennis. Deze opdracht hoort bij twee platen, namelijk van een dorpje vóór de Industiële Revolutie en ...
Kennismakingsopdracht met de tien tijdvakken en kenmerkende aspecten. Leerlingen gaan op zoek naar verschillen tussen tijdvakken en de kenmerkende aspecten ...
Omstreden Zaken is een platform voor docenten die hun leerlingen willen inspireren met lessen over de rol van religie in de samenleving. Lees hier verder: ...
Dit spel gaat om jaartallen. Al hoeven leerlingen steeds minder precies te weten in welk jaar iets plaatsvond, het is wel belangrijk dat leerlingen gevoel ...