Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Leerlingen combineren afbeeldingen met tekstbronnen over de reformatie. Zo kijken ze op een nieuwe manier naar beeldbronnen. Gemaakt door Dick Hart. Puzzel ...
Aan de hand van twee stellingen de oorzaken van het succes van de Republiek bespreken in de vorm van een debat. Het succes van de Republiek (debatversie)
De leerlingen werken in groepjes van 2 of meer leerlingen. Elk groepje krijgt de bladen met de afgedrukte kaartjes. Ze kunnen deze uitknippen en op grote ...
In deze klassiekale opdracht verdelen leerlingen begrippen in twee categoriën. De opdracht is uitgewerkt voor twee verschillende hoofdstukken. Gemaakt door ...
Voor het vak Vakdidactiek 3 heb ik ervoor gekozen om een inlevingsopdracht met de vrij nieuwe website Smore.com te maken over de tijd van de Nederlandse ...