Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Laat de essentie van deze film zien in 75 minuten! Deze bespreking bevat de samenvatting van het verhaal, een analyse van de historische context en een ...
Van de hand van Yonec Bremmers komt een afsluitende les voor klas 5/6 VWO over de historische context Steden en burgers. Leerlingen bestuderen in groepjes ...
Leerlingen zijn in groepjes de belegerde of de belegeraar in een Middeleeuwse stad. Zij onderzoeken de meest effectieve manier om hun doelen te bereiken. ...
Myrthe Heldema-Laan maakte een opdracht voor de brugklas. De leerlingen ontwerpen een middeleeuwse stad en tekenen daar later nog een huidige stad en een ...
Bovenbouw vwo: vragenblad over visies op de Guldensporenslag aan de hand van de aflevering van Het Verhaal van Vlaanderen hierover (te bekijken met een ...
Deze opdracht gaat over discontinuïteit en oriëntatiekennis. Deze opdracht hoort bij twee platen, namelijk van een dorpje vóór de Industiële Revolutie en ...