Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst op 3 december (19.30-20.45) 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
24 januari 2025 nieuwe workshopdag! Kom 24 januari naar onze workshopdag over Taalgericht geschiedenisonderwijs in de bovenbouw of Generatieve AI in het onderwijs. Aanmelden kan op onze pagina 'Aanmelden voor professionalisering' hierboven, op de banner van deze website.
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Marloes Bolink maakte twee activerende powerpoint voor het lezen en bekijken van bronnen betreffende HC Het Britse Rijk. Een mooie oefening voor het CE. ...
Jeske Weerheijm maakte een opdracht waarbij leerlingen bronnen moeten indelen bij het humanisme, de Wetenschappelijke Revolutie en de Verlichting, om te ...
In het onderstaande document gaan de leerlingen actief aan de slag met bronnen rondom Staatsgezinden en Prinsgezinden, eind zeventiende eeuw. Jacqueline ...
Hierbij een chronologiewerkvorm gemaakt door Harry Havekes bij de historische context ‘Het Britse Rijk 1585-1900’. Het Excel-bestand is een bewerking van ...
Combineer raak met beelden. Leerlingen gaan aan de slag met de Nederlandse opstand te verkennen in beeldmateriaal. Tegelijk oefenen ze het leggen van ...
Oorspronkelijk bedoeld als deelles, kan verkort of versneld uitgevoerd worden, afhankelijk van het aantal prenten dat de leerlingen krijgen. Zie de ...
Aan de hand van twee stellingen de oorzaken van het succes van de Republiek bespreken in de vorm van een debat. Het succes van de Republiek (debatversie)