Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30.
Netwerkbijeenkomsten schooljaar 25/26: 7 oktober netwerkbijeenkomst "Watskeburt" (locatie: Universiteit Utrecht); 26 november netwerkbijeenkomst "Wereldgeschiedenis" met VGN (locatie: Universiteit Utrecht).
Podcast tussenuur beluister onze podcast Tussenuur, dé nascholingspodcast voor geschiedenisdocenten en liefhebbers van het verleden. Door te luisteren naar tussenuur beschik je over de meest actuele vakkennis, inzichten over de nieuwste vakdidactische ontwikkelingen en bijbehorende gemakkelijk in te zetten, vaak activerende, werkvormen. Presentatoren: Hanneke Tuithof, Daniel van Beek en Joris Huis in 't Veld. Link:
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
Carmen Spekenbrink maakte deze opdracht over bronkritiek en multiperspectiviteit in de klas met als thema de Indonesische onafhankelijkheid. Leerlingen ...
In deze opdracht gaan leerlingen in expertgroepen aan de slag een emotienetwerk. Leerlingen oriënteren zich eerst op de discussie en plaatsen zichzelf in ...
Deze opdracht heeft Laure Dijkstra voor drie gymnasium gemaakt voor het interbellum. Het behandelt het vijandbeeld tijdens de Eerste Wereldoorlog en na het ...
Leerlingen bekijken de germanisering en romanisering met primaire bronnen en werken dit uit in een placemat. Gemaakt door Laure Dijkstra. Duur: een ...
Een opdracht ontworpen door Laure Dijkstra voor bovenbouw van het vwo waarvoor ze primaire bronnen uit de prehistorie gebruiken. Duur: ca. twintig minuten. ...
Laure Dijkstra maakte een opdracht over abolitionisme waarbij multiperspectiviteit wordt ingezet. Leerlingen verdiepen zich in een abolitionist en diens ...
Een mysterie rondom de vraag of Kenau heeft meegevochten tijdens het Beleg van Haarlem. Leerlingen gaan aan het werk met bronnen en worden uitgedaagd tot ...
Laure Dijkstra maakte een korte aandachtsrichter waarbij de voorkennis van de leerlingen geactiveerd wordt en zij het vrouwenkiesrecht in de context van de ...
Danny Désar ontwierp een opdracht voor de derde klas vwo waarbij de leerlingen een rondleiding door middeleeuws Utrecht organiseren. Toe te passen op ...
In deze opdracht gaan leerlingen aan de slag met vier verschillende schoolboeken uit de twintigste eeuw, ten einde leerlingen kritisch leren omgaan met het ...