Lesmateriaal opsturen We zijn altijd op zoek naar meer lesmateriaal om te delen. Jouw bijdrage wordt daarom enorm gewaardeerd! Stuur mooie (activerende) opdrachten naar nascholing-gkg@uu.nlen jouw lesmateriaal zal worden opgenomen in de database.
Aanmelden voor 20 september en 18 oktober2024! Voor volgend schooljaar bieden we nieuwe workshops aan. 20 september gaan we het over staatsinrichting (vmbo), Britse Rijk (havo) en de middeleeuwen (vwo en geïnteresseerden) hebben. 18 oktober bieden we geheel nieuwe workshops taalgericht geschiedenisonderwijs aan en GeneratieveAI (waaronder ChatGPT). Aanmelden kan onder het kopje 'aanmelden voor professionalisering'.
De eerder aangekondigd workshop GeneratieveAI in het onderwijs met Pim Renou en Pieter Mannak (over Generatieve AI, waaronder ChatGPT) * zal níet plaatsvinden op 18 oktober 2024 maar zal worden verplaatst naar 24 januari 2025.
'Save the date'Netwerkbijeenkomsten: Op woensdag 2 oktober 2024 , online netwerkbijeenkomst in november 2024, dinsdag 14 januari 2025 (bij het Utrechts Archief), woensdag 12 maart 2025 (prachtopdracht bijeenkomst) en dinsdag 24 juni 2025 (pilot tentoonstelling Utrechts Archief). Deze netwerkbijeenkomsten zijn op de vaste tijden van 17.30 tot 19.30. Locaties volgen nog.
Filter
Zoeken
Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief van het vakdidactische netwerk geschiedenisdocenten van de UU. We komen 4 keer per jaar bij elkaar en wisselen dan kennis, ervaringen en lesmateriaal uit. Sinds 2022 zijn er ook erfgoedinstellingen aangesloten bij het netwerk. Je krijgt eveneens updates van de workshops die we in kader van professionalisering aanbieden en van nieuw lesmateriaal op de website.
HisQuiz, is een manier om begrippen en de structuur van de Koude Oorlog en Verzuild Nederland te leren via de meervoudige intelligenties. Er wordt gebruik ...
Niels de Rooij schreef een praktische opdracht met film als medium. De leerlingen maken een historisch journaal, met als thema de Grieken en de Romeinen. ...
Lieke Meulenbroek verfijnde tijdens haar stage een opdracht, waarbij leerlingen kijken naar hoe historische figuren in verschillende tijdvakken en culturen ...
Veerle de Jong schreef een drietal kleine activerende opdrachten. Leerlingen laten voelen aan objecten uit de Prehistorie. Leerling laten in literatuur ...
Joris Huis in ’t Veld ontwierp een mooie opdracht over het maken van een historische podcast. Ideaal voor activiteiten- of projectweken. Joris Huis ...
In deze opdracht maken leerlingen een historische strip over een historische ontmoeting tussen twee culturen. In dit geval gaat het over Jan Pieterszoon ...
In deze spelvorm maken leerlingen kennis met personen uit alle tijdvakken. Gemaakt door Myrthe Regeer. I love History game- personen – Myrthe Regeer ...